Allmänna villkor
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor reglerar förhållandet mellan Autonomi (nedan kallad “Byrån”) och dess kund (nedan kallad “Uppdragsgivare”). Tillsammans benämns de “Parter”.
2. Prioritetsordning
Vid motsägelser mellan olika avtalsdokument gäller följande ordning:
Uppdragsbrev/avtal
Bilagor och tjänstespecifikation
Dessa allmänna villkor
Autonomis interna riktlinjer för kvalitet och etik
3. Tjänster
Byrån utför de tjänster som anges i uppdragsbrevet. Tjänsterna kan vid behov justeras eller utökas, och omfattas då fortsatt av dessa villkor. Allt arbete utförs enligt Rex – Svensk standard för redovisningsuppdrag.
4. Materialleveranser
Uppdragsgivaren ansvarar för att material lämnas till Byrån i tid. Om inget annat avtalas gäller:
Bokföringsmaterial: senast 10 dagar efter månadens slut
Lönematerial: minst 15 dagar innan utbetalningsdag
Bokslutsmaterial: senast 30 dagar efter räkenskapsårets slut
Deklarationsmaterial: senast 30 dagar efter beskattningsårets slut
5. Parternas ansvar
Uppdragsgivaren ansvarar för redovisningens riktighet, skatter, tillstånd och korrekt information. Byrån ansvarar för att tillhandahålla tjänster enligt avtal och informera om brister i material eller uppgifter. Byrån är inte ansvarig för skador till följd av bristfälligt underlag, felanvändning av rapporter, affärsbeslut, indirekta skador eller lagändringar. Elektronisk kommunikation godkänns.
6. Underleverantörer och personal
Parterna ansvarar för sin personal och underleverantörer. Anspråk riktas mot den avtalsslutande parten.
7. Arvode
Vid löpande uppdrag debiteras enligt Byråns aktuella prislista. Vid fast pris tillkommer ersättning för:
Ansöknings- och registreringsavgifter
Resor, kost och logi
Sekreterartjänster, kopiering, utskrifter, fax, bud, porto
Extraarbete vid försenat/ofullständigt material
Tjänster till följd av lagändringar eller myndighetspåbud
Betalning sker senast 10 dagar efter fakturadatum. Vid försening debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635).
8. Sekretess
Parterna förbinder sig att hemlighålla affärshemligheter och konfidentiell information. Sekretessen gäller även efter att avtalet avslutats, även för personal och underleverantörer. Undantag gäller endast om lag, myndighet eller avtal kräver information.
9. Kvalitetsuppföljning
Autonomi följer Rex och interna kvalitetsrutiner. Tjänster kan omfattas av kvalitetsgranskning. Alla involverade omfattas av tystnadsplikt.
10. Personuppgifter
Byrån behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.
11. Ansvarsförsäkring
Byrån innehar relevant ansvarsförsäkring. Uppdragsgivare ska vid skada meddela Byrån skriftligen och bistå försäkringsbolagets skadeutredning.
12. Reklamation
Byrån ges skälig tid att avhjälpa fel/brister. Rätt till skadestånd förfaller om reklamation inte sker inom skälig tid.
13. Giltighet och uppsägning
Avtalet gäller tillsvidare med två månaders uppsägningstid, om inget annat avtalats.
14. Avtalsändringar
Uppsägning eller andra viktiga meddelanden ska ske skriftligen.
15. Omedelbar uppsägning
Byrån kan avsluta avtalet direkt vid:
Mer än 30 dagars försenad betalning
Upprepade materialförseningar eller bristande samarbete
Brott mot avtal, lag, föreskrifter, utan åtgärd inom 10 dagar
Oetisk/kränkande behandling av Byråns personal
Konkurs eller obestånd
Uppdragsgivaren kan häva avtalet om Byrån bryter mot avtalet utan att vidta åtgärder inom rimlig tid.
16. Tvist
Tvist ska i första hand lösas genom förhandling. I andra hand avgörs tvisten i allmän domstol på Byråns hemort.
17. Force majeure
Vid hinder utanför Parts kontroll (t.ex. strejk, olycka, naturkatastrof) gäller befrielse från ansvar för påverkade delar. Part ska meddela den andra så snart som möjligt.
18. Överlåtelse
Rättigheter och skyldigheter enligt avtalet får endast överlåtas med motpartens skriftliga godkännande.