Autonomi AB

Allmänna villkor

1. Allmänt

Dessa allmänna villkor reglerar förhållandet mellan Autonomi (nedan kallad “Byrån”) och dess kund (nedan kallad “Uppdragsgivare”). Tillsammans benämns de “Parter”.

2. Prioritetsordning

Vid motsägelser mellan olika avtalsdokument gäller följande ordning:

  1. Uppdragsbrev/avtal

  2. Bilagor och tjänstespecifikation

  3. Dessa allmänna villkor

  4. Autonomis interna riktlinjer för kvalitet och etik

3. Tjänster

Byrån utför de tjänster som anges i uppdragsbrevet. Tjänsterna kan vid behov justeras eller utökas, och omfattas då fortsatt av dessa villkor. Allt arbete utförs enligt Rex – Svensk standard för redovisningsuppdrag.

4. Materialleveranser

Uppdragsgivaren ansvarar för att material lämnas till Byrån i tid. Om inget annat avtalas gäller:

  • Bokföringsmaterial: senast 10 dagar efter månadens slut

  • Lönematerial: minst 15 dagar innan utbetalningsdag

  • Bokslutsmaterial: senast 30 dagar efter räkenskapsårets slut

  • Deklarationsmaterial: senast 30 dagar efter beskattningsårets slut

5. Parternas ansvar

Uppdragsgivaren ansvarar för redovisningens riktighet, skatter, tillstånd och korrekt information. Byrån ansvarar för att tillhandahålla tjänster enligt avtal och informera om brister i material eller uppgifter. Byrån är inte ansvarig för skador till följd av bristfälligt underlag, felanvändning av rapporter, affärsbeslut, indirekta skador eller lagändringar. Elektronisk kommunikation godkänns.

6. Underleverantörer och personal

Parterna ansvarar för sin personal och underleverantörer. Anspråk riktas mot den avtalsslutande parten.

7. Arvode

Vid löpande uppdrag debiteras enligt Byråns aktuella prislista. Vid fast pris tillkommer ersättning för:

  • Ansöknings- och registreringsavgifter

  • Resor, kost och logi

  • Sekreterartjänster, kopiering, utskrifter, fax, bud, porto

  • Extraarbete vid försenat/ofullständigt material

  • Tjänster till följd av lagändringar eller myndighetspåbud

Betalning sker senast 10 dagar efter fakturadatum. Vid försening debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635).

8. Sekretess

Parterna förbinder sig att hemlighålla affärshemligheter och konfidentiell information. Sekretessen gäller även efter att avtalet avslutats, även för personal och underleverantörer. Undantag gäller endast om lag, myndighet eller avtal kräver information.

9. Kvalitetsuppföljning

Autonomi följer Rex och interna kvalitetsrutiner. Tjänster kan omfattas av kvalitetsgranskning. Alla involverade omfattas av tystnadsplikt.

10. Personuppgifter

Byrån behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.

11. Ansvarsförsäkring

Byrån innehar relevant ansvarsförsäkring. Uppdragsgivare ska vid skada meddela Byrån skriftligen och bistå försäkringsbolagets skadeutredning.

12. Reklamation

Byrån ges skälig tid att avhjälpa fel/brister. Rätt till skadestånd förfaller om reklamation inte sker inom skälig tid.

13. Giltighet och uppsägning

Avtalet gäller tillsvidare med två månaders uppsägningstid, om inget annat avtalats.

14. Avtalsändringar

Uppsägning eller andra viktiga meddelanden ska ske skriftligen.

15. Omedelbar uppsägning

Byrån kan avsluta avtalet direkt vid:

  • Mer än 30 dagars försenad betalning

  • Upprepade materialförseningar eller bristande samarbete

  • Brott mot avtal, lag, föreskrifter, utan åtgärd inom 10 dagar

  • Oetisk/kränkande behandling av Byråns personal

  • Konkurs eller obestånd

Uppdragsgivaren kan häva avtalet om Byrån bryter mot avtalet utan att vidta åtgärder inom rimlig tid.

16. Tvist

Tvist ska i första hand lösas genom förhandling. I andra hand avgörs tvisten i allmän domstol på Byråns hemort.

17. Force majeure

Vid hinder utanför Parts kontroll (t.ex. strejk, olycka, naturkatastrof) gäller befrielse från ansvar för påverkade delar. Part ska meddela den andra så snart som möjligt.

18. Överlåtelse

Rättigheter och skyldigheter enligt avtalet får endast överlåtas med motpartens skriftliga godkännande.